Poslední aktualizace příspěvku

+5

Diagnostický případ

Jen diagnostikované vozidlo
Libor Fleischhans
Libor Fleischhans
Jazyk případu:

FCD Logger – Diagnostika na dálku

14.07.2023 | aktualizováno 24.08.2023 13:37:13 8 788x

Informace o vozidle

VIN: TMBEK6NW7L3037310
Výrobce: Skoda
Model: Scala
Rok výroby: 2019
Kód motoru: 1,5 TSi
Typ motoru: DPCA
Výkon (kW): 110 kW
Převodovka: Manuální
Palivo: Benzín
Najeto: 10 km

Jak se závada projevuje

Zvuky / vibrace. Neklidný chod motoru po studeném startu

Jak často se závada projevuje

  • Sporadicky / za specifických podmínek.
    • Za studena.

V jakém systému se závada vyskytuje

  • Motoru.
  • neukládá žádný chybový kód

Doposud provedeno bez úspěchu

Kontrola při koupi vozidla, neshledána žádná závada.

Závěr

VOZIDLO JSEM NEOPRAVOVAL, PROVÁDĚL JSEM DIAGNOSTICKÉ PRÁCE

Diagnostika na dálku s FCD Loggerem.

Dálkovou analýzou zjištěn problém příliš vysokého odběru proudu alternátorem. Neklidný chod motoru s vynechávkami je jen důsledek enormního zatížení alternátorem.

Tato motorizace je tímto doprovodným jevem "neklidného chodu a vynechávek po studeném startu" známá. Škubání motoru se má projevovat při jeho zahřívání, za teplot nižších než 70°C. K vyřešení problému je servisům doporučováno dobití akumulátoru, vypnutí všech elektrických přístrojů a následná aktualizace softwaru řídicí jednotky motoru.
Ani tento postup ale nemusí zpravidla problémový chod motoru opravit, jak zmiňují někteří majitelé, kteří aktualizaci softwaru řídicí jednotky motoru již prodělali. Škubání už prý není natolik zřejmé, ale přesto motor nepracuje hladce.

Poznámka FCD Garáže: Režim v "ohřevné fázi katalyzátoru" je obecně "neklidný" a nelze to považovat za "závadu" v pravém slova smyslu. Je to vlastnost, která má bohulibý účel: Co nejdříve ohřát katalyzátor na provozní teplotu, aby auto nesmrdělo. To splněno je. Výrobce by v této fázi neměl iniciovat maximální dobíjecí proud. Na dobití baterie je dost času i po 30 sekundách této fáze. Věříme, že si to programátoři všech značek (i jiní dělají stejné chyby) budou pamatovat. Bohužel každá změna SW má za následek homologaci, která stojí peníze. Takže kosmetické koktání motoru je u tohoto modelu po každém studeném startu v ceně.

Obrázky, fotografie a soubory

Alternátor intenzivně nabíhá a brzdí choulostivý režim (16010/1)

Hned po studeném startu dobíjí alternátor na maximum, což je velmi často jen programátorská chyba při konstrukci softwaru.

Fáze ohřevu katalyzátoru funguje OK (16010/2)

Po studeném startu se správně intenzivně ohřívá katalyzátor = OK (do ca 30 s)

Obtok turbodmychadla (16010/3)

Po dobu "ohřevné fáze" je Wastegate programově otevřen a po motoru se nemůže chtít výkon jako po ohřátí.

Pasivní odpory motoru (16010/4)

Pasivní odpory motoru jsou počítány ze zátěže a dalších parametrů a jsou zde v běžném očekávaném pásmu ca do 10 %.

Strategie bodu zážehu (16010/5)

Záporné hodnoty předzápalu jsou účelné a funkční. Výchylka směrem ke kladným hodnotám jen kopíruje chybu masivního odběru alternátoru.

Tlak paliva v railu (16010/6)

Tlak paliva je v pořádku v očekávaných hodnotách. Pokles regulace tlaku je jen logický a zavlečený následek poklesu otáček díky masivnímu náběhu max. odběru alternátoru.

Poloha škrtící klapky po studeném startu (16010/7)

Pohyb klapky je jen reakcí na vynechávku motoru k záchraně otáček. Je to jen následek, jinak je klapka OK. Vše se děje jen kvůli masivnímu a prudkému náběhu dobíjecího proudu alternátoru.

Širokopásmová Lambdasonda (16010/8)

Výkmit je jen následek zakopnutí motoru kvůli alternátoru, jinak je poměr palivo vzduch po startu OK.

Absolutní počítaná zátěž (16010/9)

Zátěž motoru je enormní a to jen díky alternátoru. Zde je též vidět nežádoucí zakopnutí motoru.

Teplota motoru (16010/10)

Ohřev motoru probíhá standardně.

Kyslíkové šoky na signálu Lambdasondy (16010/11)

Důkaz o neschopnosti motoru se ve fázi ohřevu katalyzátoru vyrovnat se se zápornými hodnotami předstihu se zátěží = vynechávky v zapalování a neklidný chod motoru.

Odpor průtoku spalin OK (16010/12)

Odvodu spalin ve výfuku nic nebrání, hodnoty jsou v řádech milibarů. OK

Tlak v sacím potrubí (16010/13)

Tlak v sacím potrubí jen kopíruje problémy s masivním odběrem alternátoru. Jinak jsou hodnoty dle logu v běžných hodnotách.

Neklidné adaptace směsi paliva se vzduchem (16010/14)

Vlivem nerovnoměrného chodu motoru díky alternátoru se při vynechávkách vyskytuje ve výfuku kyslík, což způsobuje vysoké kladné hodnoty adaptace směsi. Po vyrovnání chodu motoru se tyto adaptace opět rychle stahují do záporných hodnot. Je to jen následek chyby softwaru v algoritmech dobíjení.

Diagnostika byla provedena na dálku FCD Loggerem (16010/16)


Soubory ke stažení

  • xlsx
    Soubor LOGu na dálku (16010/15).xlsx Excel s grafikou pro vlastní vyhodnocení. V dalších fázích jízdy se motor chová ve všech parametrech normálně.
    Stáhnout soubor

Komentáře (8)

Marian Holeksa
( 1 ) 16.08.2023 | 20:53:31

Pri cteni me napadla otazka. Pokud by se sundal remen z toho altiku,mel by byt ten studeny start klidny ?

+0

Libor Fleischhans
( 2 ) 17.08.2023 | 07:55:31

Ano, přesně tak se to také dá vyzkoušet.

Jinak jsme to již zde studovali na BMW. Stačí, když dobijete do plna baterku a naučíte auto jezdit s plně nabitou. Moderní systémy s "chytrým dobíjením" se totiž musí odnaučit dobíjet naplno, když předtím jezdilo auto s "unavenou" baterií, jinak bude při každém startu dobíjet naplno, protože je "tak ECU zvyklá".

Prapůvodní příčina je ale v personální politice fabrik výrobců vozidel, kdy v rámci úspor naberou mladé "perspektivní" pracovníky a těm starým nabídnou předčasný důchod. Mladí programátoři píšou software dost izolovaně a každý si všímá jen toho svého. Starý by je kopl pod koleno a upozornil, že po studeném startu, ve fázi "ohřevu katalyzátoru", se těch 30 sekund prostě NESMÍ DOBÍJET! Ale tak to dělá jen asi 5 % výrobců aut, kde už se ponaučili. Scala se dělá jinde... :-/

Jak je vidět, koncern ušetří na lidech před důchodem, ale za nabyté zkušenosti, které se tímto přirozeně nepředávají, zaplatí dvakrát a mnohonásobně více s mnoha starostmi, když budou řešit hromadné reklamace a nakonec třeba i svolávat auta. Ani nový SW si totiž bohužel neodpustí dobíjení. Ta SW záplata nebyla kvalitní. Pracují tam nepoučitelná mladá jelita a nikdo jim kamarádsky neporadí. Protože ten, kdo by jim mohl poradit, dal přednost vyplacené prémii za odchod do předčasného důchodu.

+1

Eči
( 3 ) 18.08.2023 | 19:31:42

Ale to by robila každá Scala z tej rovnakej edície a ročníka. Zatiaľ som to nezaregistroval. Má to "riadený" altík od RJ a preto by počiatok dobíjania mal nabiehať postupne. Taktiež záleží od kondície batérie. Ak by už bola vadná, bolo by to vidieť aj na napätí pri štarte kedy klesne viac, čo sa v tomto prípade nestalo. Keď pri štarte klesne pod 7V, už spozorniem. Vtedy sa aj altík snaží viac dobíjať - až prebíjať - a to je vlastne ešte horšie.
Inak to je pekne detailne spracované a poučne zobrazené v súboroch, ako sa v prípade väčšieho pasívneho odporu a väčšej záťaže hneď po štarte (za studena) chovajú jednotlivé súčasti motora a ich parametre dôležité pre správny chod motora. Takže musím pochváliť FCD Logger, je to dobrá vec, ale treba vedieť čítať grafy a poznať zákonitosti správania chodu motora. Doporučujem si to každému dobre preštudovať, pochopiť do detailov a kliknúť na srdiečko pre budúcnosť. Túto závadu a jej prejavy nemusí spôsobovať len altík, ale aj iný pasívny odpor vzniknutý napr. valivým odporom ložiska šponováku remeňa, kompr. klímy, odpor na rozvodoch, atd.

+0

Libor Fleischhans
( 4 ) 18.08.2023 | 19:52:14

Nezmiňoval jsem "vadnou baterii". baterie může být jen díky stylu provozu vozidla ve slabší kondici. Auto jsem neviděl, jen prezentuji, co lze usuzovat ze záznamu FCD Loggeru a na co je potřeba se zaměřit. Hlavně log ukazuje, co je všechno "dobré". Nemá ukázat, co je vadné.

Jinak je to častý problém, viz GOOGLE:
Tato motorizace je tímto doprovodným jevem "neklidného chodu a vynechávek po studeném startu" známá. Škubání motoru se má projevovat při jeho zahřívání, za teplot nižších než 70°C. K vyřešení problému je servisům doporučováno dobití akumulátoru, vypnutí všech elektrických přístrojů a následná aktualizace softwaru řídicí jednotky motoru.
Ani tento postup ale nemusí zpravidla problémový chod motoru opravit, jak zmiňují někteří majitelé, kteří aktualizaci softwaru řídicí jednotky motoru již prodělali. Škubání už prý není natolik zřejmé, ale přesto motor nepracuje hladce.

Poznámka: Projeví se to někdy více, někdy méně. Ale výrobce sám o problému ví: ( je servisům doporučováno dobití akumulátoru...). Vždy jde o souběh dalších vlivů, které nejsou u všech exemplářů Scaly ve shodě.

Toto je odpověď na komentář ( 3 )
+0

David Hanus
( 5 ) 18.08.2023 | 21:19:02

Stejnou blbost má i nissan ten ji nedobíjí raději nikdy a baterky hořej každý 2 roky na benzinovém qasqai.Dostane se do takové situace kdy motor i chcípne a nejde natočit .Baterku to tak vysaje že chvilku má 12V a pak najednou začne v deceleraci dobíjet na 14.5V pak přidáte a nedobíjí vůbec jednotka si stím neumí poradit a pomúže až baterka co je v kondici a tohle ustojí a tak to nepulzuje.

Toto je odpověď na komentář ( 4 )
+0

Viktor Janos
( 6 ) 19.08.2023 | 21:14:15

No dobitie a vypnutie spotrebičov je len pre to aby upgrade prebehol bez problémov....v novšom SW bude upravená rutina ohrevu katu, avšak ako výrobca si nemôžu to posunúť tak, aby to motoru "nevadilo" pretože by porušili homologizáciu :D ....

Niektorým pomohlo a niektorým nie....pretože majú motory v rôznych mechanickým stavoch.

Niektoré kúsky proste znesú...iné nie...má to desiatky vplyvov. A prvým je KVALITA PALIVA!

Toto je odpověď na komentář ( 4 )
+0

Viktor Janos
( 7 ) 19.08.2023 | 21:12:06

Ako je na tom ignition advance?

Nie je to furt dookola to isté čo trápi TSi už od ich vzniku?

Jednoducho "slabšie kúsky" sa nevedia vysporiadať s ATDC ignition advance... Neskúmali sme to nikdy tak hlboto aby sa to dalo posúdiť, prečo načo začo...

Pár desiatok kúskov čo som riešil, sa proste fáza ohrevu katu jemne upravila aby ten predstih nebol taký postihnutý, a pokoj!

+0

Libor Fleischhans
( 8 ) 20.08.2023 | 07:33:47

Ano, je to vždy souhra nepříznivých vlivů. Z toho vznikají ty vaše "slabší kousky" :-). Baterka v tom hrála hned po nepříznivém rozprašování injektorů a zanesených kanálech druhou roli.

Toto je odpověď na komentář ( 7 )
+0